Historie | Protestantse Gemeente Andijk - Wervershoof | Kerk Andijk, De Kapel
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-349435,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,paspartu_header_aligned,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Verleden tot heden.

Onze gemeente

De eerste berichten over bewoning van ons gebied ‘Aendick’ stammen uit de dertiende eeuw, rond 1250. De leefgemeenschap had aanvankelijk geen kerk. De mensen gingen in de Middeleeuwen met de schuit ter kerke in parochies van het tegenwoordige Lutjebroek, Grootebroek of Bovenkarspel.

Ontleend aan Groei en bloei van de Andijker geschiedenis door Piet Kistemaker.

De eerste kerk

De kleine gemeenschap van ongeveer 100 mensen bouwde pas in 1666 haar eerste eigen gebouw: de Buurtjeskerk op Andijk-West. Deze kerk is dus als Protestantse kerk gebouwd, want de Andijkers waren inmiddels vrij massaal meegegaan met de reformatie. De leefgemeenschap groeide uit tot het langgerekte dijkdorp, dat het nog steeds is.

In het jaar 1667 was de eerste dienst in de Buurtjeskerk.

De mensen van de oostzijde van het dorp waren 8 km van de Buurtjeskerk verwijderd. Daarom is er in 1873 op 6.4 km oostelijk van de Buurtjeskerk een eigen kerk gebouwd: de Oosterkerk.

Afgescheidenen

Het dorp groeide. In 1863 hebben ‘de Afgescheidenen’ (1834 – De Cock) een kerk gesticht. Na de Doleantie (1886 – Kuyper) is wegens ruimtegebrek een grotere Gereformeerde kerk gebouwd aan de Dijkweg. Daar vond het overgrote deel van de Andijker protestanten onderdak. De Hervormde gemeentes (Buurtjeskerk en Oosterkerk) bleven als kleine gemeenten achter.

Hersteld Verband

In 1926 verliet, na de synode van Assen, een groep mensen de Gereformeerde Kerken in Nederland. Het twistpunt was of je de Bijbel letterlijk of meer symbolische mocht lezen. ‘Heeft de slang in het paradijs nu wel of niet gesproken?’ Zij stichtten de Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband. Ook in Andijk ontstond een gemeente in Hersteld Verband. Die gemeenten kenmerken zich door een niet-fundamentalistische Bijbelbeschouwing. Deze groep bouwde onze huidige kerk in 1928 aan de Middenweg 48. Het kreeg de naam “Het Gele kerkje” met een knipoog naar de naam van de stichter van het Hersteld Verband Ds. Geelkerken.

Drie Hervormde kerken

Direct na de tweede wereldoorlog (1946) gingen op landelijk en plaatselijk niveau de Gereformeerde kerken in Hersteld Verband op in de Hervormde Kerk. Toen waren er dus drie Hervormde kerkgebouwen. Die last was te zwaar. De burgerlijke gemeente Andijk kocht de kerk aan de Middenweg, die het gebouw in gebruik nam als brandweerkazerne.

Fusies en reorganisaties De Hervormde gemeenten van Wervershoof en Onderdijk zijn in de jaren 50 al samengevoegd. De kerk van Wervershoof is in 1952 gesloten en de gemeenteleden kerkten verder in Onderdijk. De gemeente van Wervershoof-Onderdijk werd te klein en fuseerde in de jaren 90 met de Hervormde gemeente van Andijk. In de kerk van Onderdijk werden uiteindelijk alleen nog speciale diensten voor toeristen gehouden. De fusiegemeente verkocht het kerkgebouw te Onderdijk in 2006, de Toeristenkerk ging verder in het dorpshuis van Onderdijk. Daarmee was de Hervormde gemeente Andijk-Wervershoof nog in het bezit van slechts één kerkgebouw aan de Middenweg 48 in Andijk. In 2009 zijn de stoffelijke resten van het Hervormde kerkhof overgebracht naar een gezamenlijk graf op de begraafplaats bij de RK Werenfriduskerk. Het graf is gemarkeerd met een specifiek gedenkteken.

Fusies en reorganisaties

Noodkerk aan de Horn

In de zestiger jaren van de 20ste eeuw is ‘Plan Zuid’ gebouwd. In 1967 is toen aan de Horn een Noodkerk in gebruik genomen. In datzelfde jaar werd de Oosterkerk aan het Kerkepad buiten gebruik gesteld. In de jaren 70 trof de Buurtjeskerk hetzelfde lot. Alle Hervormden van Andijk kwamen toen samen in die z.g. Noodkerk. In 1979 telt de Hervormde gemeente Andijk-Wervershoof 736 leden. Ze maakt deel uit van een streekgemeente, samen met de Hervormde gemeenten van Bovenkarspel, Grootebroek, Hoogkarspel, Westwoud, Blokker, Venhuizen, Wijdenes, Schellinkhout en Hem. Deze streekgemeente, ‘De Drieslag’ genaamd, is in de tachtiger jaren ontstaan en eind negentiger jaren van de vorige eeuw weer uiteengevallen.

In 1980 is de kerk aan de Middenweg 48 weer terug gekocht van de gemeente Andijk, de Noodkerk opgeheven en hebben we onze kerk aan de Middenweg 48 weer in gebruik genomen.

Fusies en reorganisaties

Verkoop kerkgebouw

In dit jaar is er in onze gemeente een bijzondere visitatie geweest. Dit heeft geleid tot het aftreden van de voltallige kerkenraad en het vertrek van de toenmalige pastor.

2007 – 2008

Aftreden kerkenraad

In 2006 is er in onze gemeente bijzondere visitatie geweest. Dit heeft geleid tot het aftreden van de voltallige kerkenraad en het vertrek van de toenmalige pastor. In 2007 is een nieuwe kerkenraad aangetreden en vanaf september 2008 is een pastoraal werker op freelance basis in onze gemeente actief.

2009 – 2010

Gedenkteken

We zijn weer toegetreden tot de Raad van Kerken. Na de tot stand koming van de Protestantse Kerk Nederland in 2004 heeft onze gemeente zich daarbij van harte aangesloten. Ook de plaatselijke Gereformeerde kerk heeft zich aangesloten bij de PKN. Met de Gereformeerde kerk zijn nu goede contacten, maar van een streven tot federatie of fusie is op dit moment in 2010 geen sprake. We hechten eraan om ons te profileren als Protestantse Gemeente, en daarom is de naam van onze gemeente veranderd in Protestantse Gemeente Andijk – Wervershoof.

Nieuw interieur

Begin 2011 heeft het interieur van onze kerk een grondige opknapbeurt gekregen. Alles is weer netjes opgeknapt en is weer volledig naar onze wens.