Trinitatis | Protestantse Gemeente Andijk - Wervershoof | Kerk Andijk, De Kapel
post-template-default,single,single-post,postid-351133,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,paspartu_header_aligned,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-352192

Trinitatis

Vandaag, zondag 7 juni, is het Trinitatis. Drievuldigheidsdag. Een feest! Want Kerst, Pasen en Pinksteren vallen samen. Daarom is de liturgische kleur wit. Hierna kleuren de zondagen weer groen. Evengoed feestelijk! Sommige mensen zeggen wel eens dat na het ‘o kom, o kom Heilige Geest’ we de kerkelijke (groene) komkommertijd ingaan 😊. Leuk gevonden. Maar onzin. Iedere zondag is een feestelijk vieren en samenkomen. Hoewel… dat doen we voorlopig op deze manier, via Vlogs. Hoe dan ook: met elkaar verbonden.

De vlog is gedeeltelijk opgenomen in Den Helder. In het Stiltecentrum van het ziekenhuis. Nu NoordWest, locatie Den Helder. Maar nog niet zo lang geleden: Gemini Ziekenhuis. Per 1 juni 1995 ben ik daar gaan werken en ‘vierde’ (helaas… vanwege corona geen feestje) ik mijn 25-jarig jubileum (dank u). U ziet een korte sfeerimpressie van de ruimte, o.a. een mooi glas-in-lood raam. Het is, samen met de andere ramen, afkomstig uit de kapel van het voormalige R.K. St. Lidwina ziekenhuis. Kijkt u maar eens goed: het is een verzameling instrumenten. ‘Loof God om zijn krachtige daden, loof hem om zijn oneindige goedheid.’ Psalm 150, de psalm van deze zondag Trinitatis.
In de overweging, gelezen door Anne van Zanten, ga ik uit van de epistel-lezing voor deze zondag uit 2 Korintiërs 13: 11-13.
Andrew Orme heeft alles voorzien van muziek en teksten. Ook is hij degene die alles opneemt en thuis tot een mooi geheel maakt. Dank Andrew! Dat mag wel eens worden gezegd…

Gebed

Eeuwige God,
het Woord van de waarheid
en de Geest die heilig maakt
hebt Gij uw wereld in gezonden,
zo hebt Gij uw grote geheim,
Uzelf, aan ons bekend gemaakt.
Laat ons spreken en ons handelen
gedragen en gedreven worden
door de lof en de aanbidding
van U, de drieënige God.

U belijden wij
als de goede macht
in en boven alles.
Als de feiten U weerspreken
en als mensen U weerstaan,
laat ons dan de kracht vinden
om als geroepen getuigen
op te komen voor uw goede naam.
Amen.

Gert Scholten, Pastor