Wim Broer | Protestantse Gemeente Andijk - Wervershoof | Kerk Andijk, De Kapel
350595
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-350595,page-child,parent-pageid-350455,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,paspartu_header_aligned,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-352192

Wim Broer

Organist in De Kapel.

Wim Broer

21 februari 1947 – 9 oktober 2021

Zaterdag 9 oktober 2021 is Wim Broer op de leeftijd van 74 jaar overleden. Het leven van Wim stond in het teken van muziek. Buiten alle andere koren en muziekgroepen om, heeft hij jarenlang het Hervormd dameskoor geleid, later werd dat het Hervormd kerkkoor en rond 1996 is het koor samengevoegd met Gemengd koor ‘Halleluja’ en kreeg het de naam Una in Via. Jarenlang heeft Una in Via een vaste repetitieavond gehad in De Kapel. Het orgel dat hier iedere zondag bespeeld wordt is ook via Wim in De Kapel beland.

Ter herinnering aan zijn leven staan zijn eigen woorden hieronder geschreven.

Wat een aardig toeval dat collega organist Henk Vogelsang net als ondergetekende, met ds. Boogaard als voorganger, zijn eerste orgeloptreden vierde. Zo zullen er nog wel enkele overeenkomsten te noemen zijn in ons lange bestaan als organist van kerkdiensten en concerten.

Na een jarenlange periode van orgellessen bij Aukje Steenbergen-Broers mocht ik de opgedane kennis op het kerkorgel van de Buurtjeskerk laten horen. Niemand die zich dit wellicht nog kan herinneren maar bij mij heeft deze eerste maal een onuitwisbare indruk nagelaten. De Buurtjeskerk bestaat fysiek nog wel, maar heeft zoals u allen weet al heel lang haar eerste functie verloren. In plaats voor het woord en de muziek komt men nu voor de culinaire hap en het gezellig samenzijn. Tijden veranderen en daardoor ook mensen. Het zou toch niet goed zijn als alles en iedereen hetzelfde zou blijven. In mijn werkzame leven heb ik vele veranderingen mee kunnen maken. Vele koren gedirigeerd, vele muziekstijlen kunnen uitvoeren, projecten opgestart en uitgevoerd en met heel veel plezier in vele diensten op het orgel mijn muzikale gang kunnen gaan. In De Kapel kom ik graag om de orgelklanken met de kerkbezoekers te delen. Een prater ben ik niet, (daar wordt de predikant voor ingehuurd) dus ben ik in mijn element als het orgel wil doen wat ik via mijn vingers wil overbrengen om aansluiting te vinden bij het woord. Prettige bijkomstigheid is daarbij dat muziek door iedereen anders beleefd wordt en anders dan het woord nooit letterlijk kan worden genomen. Ik hoop, zolang wij er samen plezier van ondervinden, nog lang vele orgel- en pianonoten in De Kapel te mogen laten horen.

Een muzikale groet voor u allen, Wim Broer