Cilia Koenis-Gerdes | Protestantse Gemeente Andijk - Wervershoof | Kerk Andijk, De Kapel
351934
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-351934,page-child,parent-pageid-350455,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,paspartu_header_aligned,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-352192

Organist in De Kapel.

Cilia Koenis-Gerdes

Als kind luisterde ik al naar radio 4 (distributie-radio! altijd helder, zuiver geluid). Toen ik 15 was, kwam voor mijn oudste zus een piano in huis. Wij speelden daarop de bekende vlooienmars en wat stukjes uit haar boeken.

Toen ik in Bergen de Top-Havo volgde, heb ik een jaar op het internaat Ursulinen gezeten. Daar kwam een mevrouw pianoles geven: “Heb je wel eens les gehad?” Nee ! “Dan beginnen we bij het begin: met 2 vingers.” Zo leerde ik de allereerste beginselen van het pianospel, ook de houding voor het spel, de instelling van jezelf tegenover de muziek, ook de opbouw van stukken, thema’s enz.

Na een jaar zei de non: die andere twee stoppen ermee: maar dat zei ze tegen alle drie!
Enfin, ik ging verder. Naar haar huis in Bergen, met de bus, met een fiets, later met de trein en met de auto. Er waren wel lessen, dat we driekwart uur zaten te kletsen! (Ik kreeg ook opvoeding: ‘die minirok kan echt niet!!’) Na 15 jaar kreeg ik zangles bij haar.
Ze werd ouder en soms was ze vergeten dat ik kwam: dan had ze een afspraak in het ziekenhuis.
Toen ze overleed, dacht ik: nu wil ik orgel-les. Mijn vier kinderen kunnen wel even bij pa in de stal. En zo begon ik maart 1992 met orgel-les. (Met een jaar onderbreking: overspannen leraar en een vijfde kind).

In 1995 vroeg een collega van mijn leraar, of hij nog een leerling had die orgel kon spelen
om de kerkdiensten te begeleiden (haar schoonvader was de koster!) En zo werd ik organist in Abbekerk. De dominee preekte ook in Opperdoes; ook daar speelde ik.
Ik speelde al wel eens bij de kerstdiensten van de kinderen van de zondagschool in diverse dorpen.
Met mijn kinderkoor zong ik ook in Lindendael en van daaruit kwam ik in het Liornehuis in Hoorn.
Op een gegeven moment zei ik na een dienst: “Ik kreeg een telefoon/mail van Andijk. Hoe komen ze daar nu aan mijn gegevens??” “ Dat heb ik gedaan!”, zei Ton Heijboer. En zo kwam ik in Andijk begin 2009.

Vanaf eind jaren ’90 kwam ik ook in Hoogwoud. Na de fusie en een hoop ”gedoe” speel ik daar nu meerdere zondagen per maand. In januari van dit jaar 2022 ben ik gevraagd als organist/pianist van een katholiek kerkkoor in Nieuwe Niedorp/’t Veld. Ook erg leuk. Maar dit alles betekent dat ik nu minder zondagen in Andijk kan spelen.

Omdat ik veel muziekstukjes had, waarvoor 2 klavieren nodig zijn, ben ik overgestapt naar de piano.
Er zit wel een prachtig geluid in het orgeltje van Andijk!