Carla M.A. Frederiks | Protestantse Gemeente Andijk - Wervershoof | Kerk Andijk, De Kapel
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-350806,page-child,parent-pageid-349433,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,paspartu_header_aligned,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-352192

Voorganger bij De Kapel.

Lieve gemeente,

De eerste keer dat ik optrad in De Kapel was niet als voorganger, maar als iemand die een lezing over Leonard Cohen kwam houden. Ik ben een bewonderaar van hem en vind de spiritualiteit van zijn teksten zeer goed passen bij een lezing in een kerk. Wat een mooie ruimte, die Kapel en wat een vriendelijke ondersteuning. Er was een mooi programmaboekje gemaakt en de beamer vertoonde mooie beelden. Later trad ik daar wel op als voorganger. ‘Ken ik U niet ergens van?’ werd een paar keer gevraagd. ‘Ja van die Cohenlezing’ kon ik dan antwoorden. Wel een bijzonder entree bij zo’n eerste kerkdienst. Ik ga graag voor.

Na een werkzaam leven in zorg en onderwijs ging ik als hobby theologie studeren. Die hobby liep uit de hand: drie maanden voor mijn 65e deed ik doctoraalexamen theologie. Een eigen gemeente zit er dan niet meer in, ik heb ook geen kerkelijke opleiding gedaan, Maar incidenteel voorgaan dat kon wel en kan nog steeds. Je wordt gekend in De Kapel. ‘Hoe is het met uw vriend?’ werd mij voorzichtig gevraagd. Die kwam een paar keer mee bij lezing en diensten. Ik vertelde dat hij overleden was. ‘Ja hij zag er ook al slecht uit’, hoorde ik op een toon die mij steun gaf. Na afloop wordt er tijdens de koffie nog wat nagevraagd over de preek en je hebt daardoor echt het gevoel dat mensen deelnemen aan de viering.

Volgend jaar ben ik weer twee keer van de partij. Ik verheug me er nu al op!