Gemeenteberaad | Protestantse Gemeente Andijk - Wervershoof | Kerk Andijk, De Kapel
352061
ajde_events-template-default,single,single-ajde_events,postid-352061,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,paspartu_header_aligned,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-352192

juni, 2023

za24jun11:00Gemeenteberaad11:00

Aanvang: 11.00 uur, De Kapel.

Beste gemeenteleden,
U wordt uitgenodigd voor een gemeenteochtend op zaterdag 24 juni om 11.00 uur in De Kapel. Voor zover dit in dit stadium mogelijk is presenteren wij een plan van opzet voor de periode september 2023 – december 2024.

Deze ochtend is een vervolg op gemeentemiddag van 11 maart 2023, waar de kerkenraad het beleid voor de komende twee jaar heeft gepresenteerd.

Er is toen verslag gedaan van ons onderzoek naar een gemeente waarmee wij kunnen fuseren. Er is geen gemeente gevonden die bereid is om met De Kapel te fuseren. Oorzaak: men kampt met dezelfde problemen als wij: gebrek aan kader, gebrek aan medewerking van gemeenteleden voor noodzakelijke taken, afnemend kerkbezoek.

Vastgesteld beleid: Wij gaan per 1 januari 2024 terug naar 2 vieringen per maand, plus de hoogtijdagen. Daarbij verleggen wij het zwaartepunt van onze gemeente naar activiteiten die de afgelopen jaren succesvol bleken te zijn. Uitgebreid met nieuwe initiatieven, zoals ‘soep op zondag’. Een eenvoudige maaltijd, op regelmatige basis, met een thema en met muziek.

De gemeente wilde meer concrete invulling van het gepresenteerde beleid. Voor zover mogelijk is presenteren wij een plan van opzet voor de periode september 2023 – december 2024.

Tevens wordt deze ochtend verder toegelicht of deze nieuwe manier van gemeente-zijn uiteindelijk ook ons de status van ‘Pioniersgemeente’ kan geven. Vraag blijft: wat is daarvan de meerwaarde?

Ook is er een terugkoppeling van de gesprekken, die met de Protestantse Gemeente Zuiderkogge en met de Rooms-Katholieke Kerk- parochie Andijk recent hebben plaats gevonden. Gekeken is naar mogelijkheden voor samenwerking.

Wij hebben advies gevraagd aan dhr. Bernhard Vosselman. Zijn advies wordt voorafgaand aan de gemeenteochtend in de kerkenraad besproken.

Hoeveel formatieruimte er voor de nieuwe vorm waarin de gemeente verder gaat, nodig wordt geacht zal met de Kerkrentmeesters worden besproken en ter goedkeuring aan de kerkenraad worden voorgelegd.

We zien u graag zaterdag de 24ste in De Kapel!

Nicoline Letteboer, scriba
Hans Hoogervorst, voorzitter